lauantai 14. huhtikuuta 2007

Miksi innostuin toteuttamaan kurssin näin?

Olin 12.4. kouluttamassa Lankkarin opettajia. Aiheena oli opetuksen siirtyminen verkkoon ja se, kuinka siirrytään opetussuunnitelmasta käytännön oppimisprosessiin (ks. koulutusaineisto). Puhuttiin siitä suuresta työmäärästä, jonka opetuksen verkkoon siirtäminen vaatii. Asia jäi kieppumaan mielessäni. Iltalenkillä päätin, että aloitan kurssin verkkoaineiston rakentamisen tyhjästä ja tutkin opettajan työmäärää vähentäviä menetelmiä. Niitä ovat mm.
- wikin käyttäminen
- verkkoresurssien hyödyntäminen (näitä kokoan wikin linkkisivulle ja linkitän teksteihin)
- opiskelijoiden työllistäminen
- digitaalinen tallentaminen ja julkaiseminen

Lisäksi haluan integroida opetusta muihin oppiaineisiin. Otamme esille mm. biologiaa, terveystietoa, yhteiskuntaoppia, filosofiaa, äidinkieltä (kirjallisuutta), kieliä sekä käsittelemme lukion aihekokonaisuuksista kulttuuria, teknologiaa ja mediaa koskevia teemoja.

Toivon, että opin tämän kurssin aikana jotain uutta ja että kehittyisi ehkäpä joitakin yhteistyöoivalluksia ja ajatuksia siitä, kuinka verkko voi säästää aikaa opetuksessa olellisimpiin asioihin. Tutkitaan...

Pitää vielä huomauttaa, että en avaa opetustani avoimeen verkkoon näkyväksi siksi, että olisin omasta mielestäni verraton ja täydellinen. Olen matkalla. Yritän oppia. Opin parhaiten, kun en työskentele suljettujen ovien sisällä yksin. En osaa ajatella yksin. Dialogi on minulle ajattelemisen elinvoimaa. Olen kokenut jo monesti, kuinka verkko voi viedä eteenpäin loikkauksen yksinäisen hiipimisen sijaan. Yhdessä olemme enemmän!

Ei kommentteja: